[Bedrijfscoaching en advies] Even voorstellen Gerard Keg

Hallo allemaal in de Community! Mijn naam is Gerard Keg, ik ben getrouwd met Patrice Peijnenburg en woon zo’n 10 jaar in Amsterdam. Mijn bedrijf is Kegcoach en ik werk vanuit Nest, een bedrijfsverzamelgebouw in Amstelveen. Nest is een broedplaats voor starters en groeiers. Het belangrijkste voor mij om daar te werken is dat ik op mijn kantoor mijn cliënten kan ontvangen en wat ook heel belangrijk wordt, ik kan mijn medehuurders inschakelen om mijn cliënten verder te helpen. Daarnaast hebben ze op Nest hele goede koffie!

Kan je iets vertellen over wat voor werk je doet?
Ik ben bedrijfscoach en mijn doelgroep is MKB ondernemers. Het is voor mij fijn werken met deze ondernemers omdat je snel kunt doorpakken. Beslissingen gaan over één schijf en kunnen meteen doorgevoerd worden. Ik geef daarom ook de garantie dat als alle acties die we afspreken uitgevoerd worden, er groei in omzet en winst te zien is en ook meer vrije tijd voor de ondernemer. Als dit na 19 sessies niet is gelukt gaan we door op mijn kosten, tot het resultaat er is.

Wanneer ben je voor het eerst met CRM in aanraking gekomen en hoe was die ervaring?
Dat was in 1992 toen ik een seminar van Jay Curry en zijn collega’s bezocht. Ik wist meteen dat dit het antwoord was op mijn uitdaging als marketing manager voor een Engelse dochteronderneming in Nederland. We focusten nl. geheel op acquisitie van nieuwe klanten maar verloren, zonder dat we het echt in de gaten hadden, klanten aan de aanstormende concurrentie. Opeens kregen we bericht dat we een klant kwijt waren!

Ik heb Jay Curry gesproken maar hij kon ons niet helpen: we waren te klein (40 FTE) en dus niet zijn doelgroep. Ik heb een andere organisatie aangeschreven en die wilden wel. Zij hebben een goede bijdrage geleverd aan de start van CRM in het bedrijf. We zorgden eerst dat alle medewerkers zich gingen concentreren op klanten in plaats van het product of hun deel van het werk. Dit was een behoorlijke uitdaging. We zijn gestart met één verkoper om de kracht van CRM te bewijzen. Er was natuurlijk weerstand, nl. om je klanten kaartenbak te delen met het bedrijf. Dit voelde als verlies van controle. De proef ging echter geweldig en de verkoper werd een interne aanjager. Toen de kracht van CRM zich bewees hebben we een systeem aangeschaft (IXDirect – het bestaat helaas niet meer) dat voor iedereen inzichtelijk maakte welke klanten we hadden, wat ze kochten (herhaalaankopen) en vooral wat ze bijdroegen aan de omzet. Op deze wijze verloor de verkoper weliswaar de exclusiviteit van klantkennis maar kreeg hij er 39 verkopers bij. Belangrijk bij deze verandering is dat de andere leden van het management team mee gingen en zich hard gingen maken voor CRM.

Wat is de grootste uitdaging op dit moment in je werk? (CRM of niet)

Mijn uitdaging is om mijn ervaringen op het gebied van CRM, maar ook het benutten van kwaliteiten van medewerkers te delen en op een snelle manier in te voeren bij bedrijven.

Mijn visie is dat mensen de belangrijkste bijdrage leveren aan het succes van het bedrijf. Om dat te bereiken meet ik onder andere de onbewuste talenten bij medewerkers via de zogenaamde ACT® meting en zorg dat deze niet bewuste potenties worden ontwikkeld. Ik weet uit ervaring dat het bedrijf daardoor gaat groeien. Immers de medewerkers zijn gelukkiger in wat ze doen, ze zitten op een plek waar ze energie van krijgen. En de klant merkt dat ze werken met een bevlogen, klantgericht bedrijf. Daar willen ze mee verder! Daarnaast zijn de medewerkers betrokken en is er ruimte voor innovatie. Maar vooral is er een flexibiliteit om je aan te passen als de omstandigheden dat vragen. En…CRM ondersteunt dit.

Hoe ziet jouw ultieme droombaan eruit en waarom?
Ik heb mijn droombaan! Ik heb jarenlang ervaring opgedaan, veel gereisd en bij veel bedrijven CRM geïntroduceerd en het is wat mij betreft tijd om terug te geven. Zo’n 25 jaar na mijn eerste ontmoeting met Jay Curry kwam ik hem weer tegen en vertelde dat we nu CRM geïntroduceerd hebben in China, USA, Dubai, Mexico en veel Europese landen. Op dat moment was hij geïnteresseerd hoe we dat hadden gedaan. Als je dit ook wilt weten kom gerust langs in Amstelveen op Nest. Dan kan je meteen controleren of ik gelijk had, wat betreft koffie…

5 likes

Hoi Gerard,

Wat een interessante loopbaan heb je achter de rug zeg! Leuk om te lezen :grinning:

Wat fijn dat je goede koffie hebt op kantoor, daar wordt ik ook altijd zo blij van :coffee:

Echt, Sabrina een geweldige CRM pionierstijd heb ik meegemaakt. Ondanks alle vernieuwingen en verbeteringen blijft CRM toch in essentie hetzelfde: het gaat om mensen.
Tja, de koffie van de Huismeesters is geroemd in heel Amstelveen!