Werkbaar bestand voor gebruikers voor import

Gebruikers vragen mij vaker om nieuwe gegevens (bijv. contactpersonen of algemene relaties) toe te voegen.
Dit leveren ze aan in een excel-bestand.
Ik ben op zoek naar een “werkbaar” bestand (excel) waarin gebruikers deze nieuwe gegevens kunnen opvoeren. Uiteraard kan ik ze een leeg csv-bestand geven, met de kolommen die benodigd zijn voor de import, maar ik vind persoonlijk dat zo’n csv-bestand niet erg gebruiksvriendelijk is.
Dus ben ik eigenlijk op zoek naar een bestand dat voor de gebruiker leesbaarder is. Duidelijke kolommen met duidelijke benamingen.
Ik ben benieuwd hoe jullie dit ervaren en hoe jullie omgaan met de data die gebruikers aanleveren en vooral hoe ze het aanleveren.

@remy.bisschops dat is zeker een goede vraag. Wat nog wel een optie is om als eerste regel je eigen bedrijf met naw gegevens in te vullen. Je zou ook veel velden kunnen verbergen, zodat de gebruiker niet alle velden ziet. Dan wordt het ook een stuk overzichtelijker.

Hoi Remy,

Leuke vraag! Goed ook om te lezen dat gebruikers je steeds vaker vragen om relaties toe te voegen, dat betekent dat CRM in ieder geval leeft bij die mensen.

Zie hier een voorbeeldbestand wat je als sjabloon aan gebruikers zou kunnen aanleveren voor het importeren van organisaties. Bij het importeren wordt zoals je weet onderscheid gemaakt tussen verschillende relatietypen. Afhankelijk van het relatietype zijn er eventueel specifieke velden beschikbaar. In kolom ‘A’ kan de gebruiker het juiste type relatie selecteren. De specifieke velden voor het gekozen relatietype worden daarna door middel van een kleurcodering getoond. De eerste kolommen bevatten de standaard relatiegegevens die voor ieder relatietype van toepassing zijn.

Ik kan me overigens ook helemaal vinden in wat @andrew zegt over het verwijderen van de kolommen die voor jullie niet relevant zijn. Zodoende wordt het sjabloon een stuk overzichtelijker.

Zie hier ook nog een mogelijk sjabloon voor de import van contactpersonen.

Hopelijk hebben jullie iets aan deze sjablonen. Wellicht zijn er ook nog andere ideeën over hoe je dit bestand kunt opmaken? Ik ben benieuwd naar andere mogelijkheden!

2 likes

Vaak wordt er vanuit verschillende bronnen informatie bij elkaar gesprokkeld en dat wordt dan in een Excel geplakt.
Een optie die ik dan nog wel eens aanbied is een webformulier te maken waar ze de informatie in copy/pasten.

De meeste CRM systemen hebben dan wel een optie om dit dan direct in het CRM op te nemen.

1 like

Ik heb de voorbeelden gedownload. Dit blijken excell bestanden te zijn. Als ik wil importeren krijg ik d melding dat ik alleen csv bestanden kan importeren. Daar ontstaat de uitdaging, want moeten velden gekoppeld en toegewezen worden. Dit lukt bij xls bestanden wel. die zijn per kolom opgebouwd csv zet alles in een kolom met een scheidingsteken

Goedemorgen @RBA,

De werkwijze die ik gebruik bij mijn relaties is. (in het kort)

  1. Ik geef een excel die zijn mogen vullen met hun gegevens
  2. Ik sla de excel op als csv bestand en
  3. ga dan importeren.

Is dit wat je bedoelt?

1 like

@RBA bij het importeren kun je in de stap waarin je het bestand upload aangeven welk lijstscheidingsteken er gebruikt moet worden. Dit moet overeenkomen met je instellingen in Excel. Ik vermoed dat dit nu bijvoorbeeld op puntkomma staat en je hier moet kiezen voor een komma, of andersom. Zie de printscreen hieronder om aan te duiden waar je deze keuze kunt maken.

Ik ben benieuwd of dit verschil maakt :slight_smile: anders denk ik graag nog wat verder met je mee.

Ik heb de opties met de scheidingstekens ook geprobeerd. Dat lukt ook niet :frowning:

@RBA nu ben ik wel heel nieuwsgierig geworden.

Ik wil met alle plezier een keer naar het bestand kijken. Als je met vertrouwd dat ik niks raars ga dien met je bestand, stuur het me op en ik kijk er naar.

Ik waardeer je aanbod maar ivm de AVG kan ik geen bestanden van relaties met derden delen :slight_smile:

Goed dat je je zo bewust bent van de AVG. Is dit iets waar je vanuit je professie ook veel mee te maken hebt?

Is het inmiddels gelukt met het importbestand inlezen? Indien je er niet uit komt kan onze supportafdeling middels een TeamViewer met je meekijken om te zien waar het aan ligt. We zouden uiteraard wel graag horen wat het struikelblok is geweest.

Ik werk met persoonsgegevens, o.a. BSN. Daarin zijn de eisen van de AVG heel streng.
Een keer meekijken kan geen kwaad, inmiddels heb ik een deel er al handmatig ingezet :roll_eyes:

Ik heb aan de servicedesk gevraagd of ze even contact met je kunnen opnemen.

Zou je ons kunnen laten weten wat de oorzaak was? Dat kan andere community-leden in de toekomst weer helpen.

De helpdesk heeft mee gekeken en inmiddels lukt een import. En dan loop ik weer vast op een handmatige verwijdering van een onjuiste relatie. Inmiddels heb ik de tijd opgeteld die in geïnvesteerd heb in het implementeren, uitzoeken, helpdesk, community. Mijn gratis testperiode is voor mij niet gratis als ik de uren bereken. Het is een mooi pakket met veel mogelijkheden. Ik geloof er in dat het een toegevoegde waarde heeft als het in gericht is en draait, echter voor een zzp’er neemt de opstart veel tijd in beslag…

Wat fijn te lezen dat je te toegevoegde waarde van CRM ziet! Ik ben met je eens dat het implementeren tijd kost. Deels kan deze tijd worden ingekocht om voor jezelf tijd te besparen. Aan de andere kant ben je zelf degene die weet hoe je het wil gaan gebruiken en die input is belangrijk bij de inrichting. Daarnaast kost het je eigen maken van het systeem altijd wat tijd. Maar daarna heb je ook wat :grinning:.

Ben je op de hoogte dat er voor verschillende onderdelen in CRM ook gratis webinars beschikbaar zijn? Je kunt opnames bekijken of een live webinar bijwonen. Op die manier kan je zonder out of pocket kosten wellicht wel sneller tot een ingerichte omgeving komen, waardoor het jezelf minder tijd kost. Via de website van perfectview kun je de webinars vinden. Mogelijk heb je hier wat aan.

2 likes