Wachtrijen maken

Helptopic wachtrijen aanmaken. Heeft iemand ervaring met het goed aanmaken van wachtrijen voor verkoopfacturen?

Hoi Andrew,

Zou je misschien iets concreter kunnen zijn? Zou je bijvoorbeeld willen weten hoe je een wachtrij kan aanmaken of wil je weten hoe een wachtrij werkt? Je hebt het over verkoopfacturen, heb je een specifieke case?

@avdz , @hdenk @daniel , @hvv, @Lindsy.Bruin hebben jullie ervaring met wachtrijen voor verkoopfacturen?

Marie-charlotte,
Eigenlijk beide. Hoe werkt het en hoe richt je het in. Ik heb een klant die moet niet elke maand een factuur krijgen, maar 1 x per jaar. Dus ik maak een factuur aan, daarna dupliceer ik deze met de datum voor volgend jaar en die kan prima in een wachtrij dacht ik.

Hallo Andrew,

Wij hebben hetzelfde euvel.
Elk jaar dezelfde factuur sturen.

Wij hebben dat opgelost door te werken met verkoopkansen.
De verwacht datum wordt ingevuld met de datum van volgend jaar en de opvolging datum ook volgend jaar
Alle producten/diensten toevoegen.
Status akkoord gegeven.

Als de datum daar is, een kopie maken van de verkoopkans voor een jaar later en bij de huidige verkoopkans een factuur toevoegen en versturen.

Werkt prima voor ons, dus zonder wachtrij.

Ben benieuwd hoe anderen dit oplossen.

Dit ben ik nog niet tegen gekomen, maar de oplossing van @hdenk lijkt me al dé oplossing van het probleem!

Een wachtrij wordt voornamelijk gebruikt als verzamelbak van een bepaalde activiteit. Dit gebruik je vaak voor acties die niet op korte termijn opgepakt hoeven te worden. Het ‘vervuilt’ ook niet je Te doen lijst.
In jouw case is het dus ideaal om een wachtrij te gebruiken.

Hoe zit het proces voorafgaand aan de factuur in elkaar? Maak je hier wel een verkoopkans van? Door het gebruik van de verkoopkans heb je meer inzicht in de cijfers (dashboards), uit de verkoopkans volgt de verkoopfactuur.

Een wachtrij maak je als volgt aan (Ik zou je adviseren om de wachtrij in je ‘Werkplek’ te plaatsen zodat je hem niet uit het oog verliest):

Hoe doe je dit dan met de opvolging? Staan alle verkoopkansen op je ‘te doen- lijst’? Raak je daardoor het overzicht niet kwijt? Je werkwijze klinkt goed, persoonlijk zou ik wel gebruik maken van een wachtrij om het overzicht niet te verliezen.

@anne.hopman, heb jij nog een tip?

1 like

Ik zou zelf adviseren om een wachtrij te gebruiken voor activiteiten die door meerdere personen opgepakt moeten worden of inderdaad een type activiteit die je niet in je te doen lijst wil zien (ivm overzicht). Een activiteit in een wachtrij heeft namelijk geen eigenaar en staat dus op niemand zijn/haar te doen lijst. Je hebt een wachtrij met activiteiten die bijv. door 4 personen worden opgepakt. Zij kijken in de wachtrij en openen de bovenste activiteit (sortering staat op opvolgdatum) en zetten deze op hun eigen naam waarna ze activiteit behandelen.
Wanneer je een wachtrij gebruikt voor activiteiten is het dus wel belangrijk dat deze actief in de gaten wordt gehouden. Zet de wachtrij dan ook in je werkplek zodat je er sneller in kijkt.

Wat @hdenk zegt over het dupliceren van een verkoopkans en hiervan de opvolging een jaar vooruit zetten lijkt mij handig, deze verkoopkansen zou je dan ook in een wachtrij kunnen zetten zodat deze je toen lijst niet vervuilen. Het is dan dus wel zaak om die wachtrij in de gaten te houden.
Wanneer er een rood klokje staat voor de verkoopkans in die wachtrij dupliceer je deze eerst voor het komend jaar en zet je deze weer in de betreffende wachtrij. Vervolgens maak je van de verkoopkans waarvan nu de opvolgdatum verstrijkt de gekoppelde verkoopfactuur aan. Nu staat de verkoopkans voor volgend jaar klaar en heb je een verkoopfactuur voor de huidige periode. De verkoopkans waar je nu de verkoopfactuur voor hebt aangemaakt kun je markeren als voltooid.

3 likes

Kleine aanvulling als je geen wachtrij gebruikt.
Je te doen lijst laten weergeven tot en met vandaag dan valt de vervuiling heel erg mee.

3 likes

@hdenk goede aanvulling