Voorbeelden van Data Driven Marketing in CRM

Hoi,

Inhakend op het topic van Marie met de CRM trends voor 2018: werken jullie al met data driven marketing? Ik ben vooral op zoek naar voorbeelden hoe jullie dit in jullie CRM hebben ingericht.

Goede vraag ben ik ook heel benieuwd naar.

Je zult eerst moeten nadenken over betrouwbare informatie. Hoe doe je dit?

@sabrina.cadogan ik weet dat er reclame bureaus zijn die fanatiek werken met data analyses. Ook verschillende aannemers met bouwconstructies om zo te voorspellen wanneer onderhoud nodig is niet echt met marketing maar wel met de analyse op data. Wellicht kan je het in die sectoren zoeken.

1 like

Dank voor de suggestie Andrew, ik zal als ik tijd heb eens op zoek gaan. Ik merk dat ik dit soort termen soms nog lastig vind te plaatsen en dan heb ik voorbeelden nodig.

Misschien heeft @Bob nog voorbeelden/suggesties?

Alweer oud, maar mag vast nog wel :wink:

Data driven marketing is best een breed begrip. Het principe ervan is eigenlijk dat je marketing bedrijft op basis van wat je van je klant weet. CRM speelt daar dus een grote rol in, want daarin staat veel over je klant.

Een aantal praktische voorbeelden:

Simpel voorbeeld: Beste voornaam, alsjeblieft, onze wekelijkse nieuwsbrief.
Je personaliseert je marketing email door gebruik te maken van de data van je klant, namelijk zijn voornaam. Dit is vrij simpel, want de voornaam is vrij statische data. Ooit een keer ingevuld, handmatig door een salespersoon of wellicht via een contactformulier, en makkelijk te achterhalen.

Iets complexer voorbeeld, en dit doet marketing automation heel goed voor je: Pietje is de afgelopen week 2x op de productpagina van Product A geweest op je website, dus hij ontvangt een mailtje met informatie over dit product. In de volgende week bezoekt hij naast de productpagina ook nog eens 2x de pricing pagina, dus ontvangt Pietje een persoonlijke voucher met 20% korting.

In dat laatste voorbeeld gaat het dus om gedragsdata. De meeste marketing automation suites bieden je een kant-en-klaar script dat dit soort gedrag op je website meet. Zo kun je dit soort automations heel makkelijk bouwen.

Als er wat interesse is, kan ik wel laten zien hoe de software die ik gebruik dit doet (Active Campaign)?

2 likes

Je kunt het natuurlijk ook in de strategische hoek zoeken. Dan heb je het met Data Driven Marketing over marketing-beslissingen nemen op basis van de data die je tot je beschikking hebt. Denk aan beslissen of een campagne vernieuwd wordt op basis van hoeveel omzet eruit is voortgekomen in het vorige kwartaal. Wat zo’n beslissing echt data driven maakt, is het feit dat je die omzet tegenwoordig heel nauwkeurig kunt berekenen dmv wederom marketing automation. Je neemt de beslissing dus niet meer op onderbuikgevoel, maar op basis van data.

1 like

Mag zeker nog wel :grinning:

Bedankt Bob, heel duidelijk!