Vijf vooroordelen van een relatiebeheersysteem

Originally published at: https://communityblog.perfectview.nl/2018/01/10/vijf-vooroordelen-over-een-relatiebeheersysteem/

Ik geloof in de meerwaarde van een CRM en zet me hier dan ook volop voor in binnen onze organisatie. Tegelijkertijd ben ik me meer dan bewust van het ‘daargaanweweer’-gevoel, dat bij veel medewerkers aanwezig is. Omdat ze er de meerwaarde niet van inzien, maar vaker nog omdat ervaringen uit het verleden in dit soort gevallen wél als…

5 likes

@y.neuschwanger-kars Mooie antwoorden op veel gestelde vragen. Ik verbaas me er ook vaak over dat over CRM deze vragen komen. Je hoort deze vragen eigenlijk niet bij een administratie pakket. Ondenkbaar dat iemand nog een lijstje naast de administratie bij houdt. Of bij een email programma. Dat iemand aangeeft ik heb niks met email programma’s, ik doe nog alles met de post.

Wat in mijn opinie helpt is dat zien is geloven. Als gebruikers zien dat het voordelen oplevert voor hun zelf, ze in een keer enthousiast worden. Dus zoeken naar hoe je het zichtbaar kan maken helpt. Een voorbeeld bij een team. Je kan dan denken aan dat er aangemaakte taken worden behandeld en zijn of haar werkload afneemt. En als het op zijn eigen excel ligt zijn takenlijstje alleen maar langer wordt.

Werk afspraken maken hoe dingen worden opgevolgd zijn dan wel essentieel, maar ik hoop dat bedrijven dit ook zonder CRM hebben afgesproken!

2 likes

Het is ook gewenning … als je nu ziet hoe men met bijvoorbeeld de Outlook-agenda omgaat … dat was een aantal jaren geleden toch ook anders?

CRM is nu eenmaal de weg van de lange adem in de meeste organisaties.

1 like

Wat goed om al deze punten weer eens op een rijtje te zien. Ik moet zeggen: ik herken in mijn eigen gedrag wel wat de weerstanden zijn:( Wat maakt dat ik toch trouw mijn CRM bijhoudt is dat ik het heel fijn vind alle gegevens een plek te hebben. Daarnaast is het vanuit klantperspectief ook prettig als alles direct naar voren kan worden gehaald. Dat getuigt voor mij van belangstelling voor je klant en inleving. Namelijk dat de klant niet alles vier keer hoeft uit te leggen…

3 likes

Erg herkenbaar allemaal. :sweat_smile:

Wanneer bijvoorbeeld een collega ziek :face_with_thermometer: is of op vakantie :desert_island: en een klant/prospect belt voor deze collega dan kan een andere collega het gemakkelijk oppakken. De klant/prospect hoeft dan ook niet te wachten totdat de collega weer terug is.
Zeker als het om potentiële klanten gaat. Je wil hem toch snel binnenhalen :white_check_mark: en niet verliezen aan de concurrent.