Is een CRM systeem ook interessant voor bedrijven die bijv. 20 tot 40 klanten hebben? Is er een drempel waarboven het beter is gebruik te maken van een CRM in plaats van het standaard adresboek, excel, agenda etc?
Ik ben op zoek naar een stelregel (als die er al is).
Mijn mening is dat er geen stelregel is wanneer het interessant wordt om vanaf een aantal klanten met CRM te werken.
Ik zou adviseren om bij de start van je bedrijf te gaan starten met CRM. Wanneer je bedrijf begint te groeien wordt het overzicht ineens minder qua opvolgingen en dan moet je nog beginnen met het implementeren van CRM. Dit terwijl je op dit moment wil gaan knallen met je lopende trajecten.
Hoeveel klanten je ook hebt, het is voor iedereen interessant om al je klanten centraal op 1 plek te hebben staan. Op deze manier vergeet je nooit meer iemand na te bellen, je weet precies wat er is besproken en wat er speelt. Wanneer je met meerdere collegaâs in CRM werkt zijn ook je collegaâs op de hoogte van wat er speelt op het moment dat je afwezig bent.
Een CRM systeem is een adressenboek, excel en agenda in 1. Daarnaast is het in de meeste gevallen ook in de cloud. Je hebt dus overal toegang tot je data.
Beste Robert,
Er is geen stelregel voor het aantal klanten om een CRM te gebruiken.
CRM âbedrijvenâ is eigenlijk het belangrijkste uitgangspunt.
Het contact met je klanten, en de verkopen van je product of dienst is de basis van je onderneming.
Het onderhouden van deze relaties kun je op verschillende vlakken doen.
Maar je moet wel voor ogen hebben waar het CRM je bij kan ondersteunen.
Als CRM-implementatie manager vind ik het zelfs een ideale situatie om met 40 klanten te beginnen.
Je kunt er dan voor zorgen dat die 40 klanten er goed en compleet in komen te staan.
Uiteraard is het goed om een visie te formuleren over hoe jij en je medewerkers/collegaâs samen het systeem inzetten.
Bovendien heb je misschien 40 klanten. En hoeveel prospects? Gaat er nooit een klant weg? Heb je geen brancheverenigingen waar je contact mee hebt? Ontmoet je wel eens mensen die zakelijk nog wel eens handig kunnen zijn. Al dat soort contacten, die je anders misschien alleen in je telefoon opslaat, zet je in een CRM.
Het mooie van CRM is dat deze data verzameld en bij elkaar houd op 1 plek. Dit ten opzichte van een standaard adres boek en apart excelsheet en dat nog weer in een agenda te plaatsen. Bij mutaties moet je 3 handelingen doen ipv 1.
CRM wordt natuurlijk vaak gebruikt bij commerciële trajecten, maar je kan ook denken aan een vereniging. Het is het natuurlijk ook handig voor een vereniging om een centraal relatie management systeem te hebben ipv een Customer Relation Management systeem.
Dus zelfs als je geen klanten hebt is het interessant om te gebruiken.
Ik zie een CRM systeem als absolute voorwaarde om te hebben in een bedrijf. Het hoort er net zo goed bij als het hebben van een administratiepakket. Wil je vanaf de start van je bedrijf je prospects en klanten goed kunnen opvolgen dan hoort CRM erbij. Toch hoor ik dikwijls in de praktijk dat er een misverstand - vooral bij leidinggevende en directie - bestaat wat een CRM nu precies is. Er wordt dan geroepen dat ze een CRM systeem hebben terwijl jaren later blijkt dat ze toch alles gewoon in verschillende Excel sheets hebben vastgelegd. Ik ben dan telkens weer verbaasdâŠ
Er vraagt toch ook niemand ⊠vanaf hoeveel contactpersonen is je mobiele telefoon interessant?
Of Facebook? Of LinkedIn?
We beheren met zijn allen al alle contacten. Als je er businesswise afhankelijk van bent, dan zou dat in feite geen vraag meer moeten zijn.
Ik was gisteren bij een presentatie aan mensen die overwegen voor zichzelf te beginnen. Ze moesten vooral het âwaaromâ beantwoorden en de âmindsetâ bepalen. Daar had Leni Minderhoud een prachtige formule voor. Met de eerste P (van de vier, en dat waren niet de standaard Pâs uit de marketingmix) die staat voor PUBLIEK. Voor wie doe je het.
Het begint klein, met een paar mensen. Potentiële klanten. Betalende klanten. Vervolgens komen er doorverwijzers. Stakeholders. Dan groeit je adressenbestand gestaag. En moet je het gaan bijhouden. Managen. Oja. CRM!
Heel herkenbaar dit! Toen ik voor mezelf begon, heb ik direct een CRM systeem aangeschaft , toegegeven, het vraagt om discipline , maar je krijgt er overzicht over je klantportefeuille voor terug. Nog los van wat de efficiency van het gebruik van CRM oplevert is dit al genoeg waard!
Ja, ontzettend herkenbaar. Mij persoonlijk verbaast dit ook, maar toch zien we dit nog vaker dan je zou verwachten. Zou jij zeggen dat een zelfstandig ondernemer ook direct met CRM zou moeten beginnen, of misschien beter kan wachten tot het bedrijf wat gegroeid is?
Wat was voor jou de afweging om direct een systeem aan te schaffen? Juist bij beginnende ondernemers zie ik vaak dat zij nog beginnen met Excel lijstjes of iets dergelijks. Vaak vanuit een kostenperspectief.
Ik wilde meteen goed beginnen. In een later stadium weer Excel lijsten overzetten naar een CRM systeem leek me arbeidsintensief. In de tijd die ik daarmee kwijt ben kan ik beter goede plannen voor mijn bedrijf uitdenken:) En de kosten van een Perfectview waren voor mij met 1 licentie te overzien ( 120 eu per jaar).
De vergelijking tussen Facebook / Linkedin en CRM gaat niet helemaal op. Want de eerste 2 zijn âgratisâ, een CRM systeem niet. En zeker kleine ondernemers letten op iedere euro die de deur uitgaat.
Dat is ook de onderliggende emotie, haal ik die âŹ120 (of ander bedrag) er wel uit? Ik weet uit ervaring dat dat wel zo is. Toch is het als marketingman soms lastig uit te leggen aan klanten. Dat verrast me telkens weer.
Als iemand een eigen bedrijf start, wat is dan de juiste volgorde?
administratiekantoor inhuren, vervolgens
een website maken en vervolgens
een CRM inrichten.
Of is een andere volgorde slimmer?
Daâs toch ook niet helemaal waar. Ik gebruik zelf Hubspot CRM, 0 euro in de maand en veel makkelijke features die je als ZZPâer vooruit helpen. Uiteraard zonder een hoop extra toeters en bellen die een betaald pakket wel heeft, maar veel van die features heb je als startende ZZPâer toch nog niet echt nodig.
Om daarmee ook antwoord te geven op de openingsvraag: het is interessant vanaf 0 klanten. Je kunt ervoor kiezen om alles in Excel of zelfs op papier bij te houden, maar met het aanbod van toegankelijke pakketten voor weinig geld of zelfs gratis heb je vandaag de dag nauwelijks nog een excuus.
M.i. kan dit tegelijk worden geregeld en geĂŻntegreerd.
Het mooist is als alles maximaal geĂŻntegreerd is, zodat je niet bij een adreswijziging 3x dezelfde wijziging moet doorvoeren bijvoorbeeldâŠ
Hubspot kende ik nog niet. Goed om te weten.
Inderdaad is een zakelijke e-mail het eerste wat nodig is om verdere accounts te kunnen maken. En ik ben het er zelf mee eens dat ze liefst alle 3 tegelijk worden gedaan. Praktijk is vaak anders. Ik heb veel klanten in de bouw. ZZP-ers die al 30 jaar werken en dus honderden klanten hebben bediend. Helaas geen CRM. Zij zijn het voorbeeld voor startende zzp-ers. Dus ook geen CRM. Alles wat met computers te maken heeft vinden ze niks.
Daâs een goeie case inderdaad. Persoonlijk jeuken mijn handen dan altijd een beetje, maar inderdaad, iemand die niets met computers heeft zal het sowieso al snel schuwen. Juist dan denk ik dat die goedkopere pakketten soms een uitkomst kunnen zijn. Die hebben vaak een minimale interface waardoor je ook niet meteen overweldigd wordt. Tegelijk, als je niets met computers wilt, tja dan kun je op een bepaald moment ook niet veel verder komen natuurlijk. Dan zou je nog als argument kunnen voeren dat je er iemand voor aanneemt of inhuurt die het voor je regelt.