Social media en CRM

Hoe zet ik social media in voor mijn bedrijf?

@Mark-eting, jij als marketeer, ik ben benieuwd naar jouw mening. Kan je een advies geven?

Dat kan ik zeker, hoewel het antwoord niet zo simpel is als de vraag. Uiteraard is de inzet afhankelijk van wat je klant ervan verwacht. Richt je jezelf of de consument of andere bedrijven en instellingen? Welk social media kanaal gebruiken jouw klanten en met welk doel? Allemaal zaken die van invloed kunnen zijn op hoe jij je social media inzet (of niet). Tegenwoordig zie je dat veel B2C bedrijven Twitter, Facebook en Whatsapp inzetten om een bepaalde vorm van webcare (online support) te bieden. Instagram en Snapchat worden vooral gebruikt om te engagen met de doelgroep en rondom een merk een community van trouwe volgers en fans op te bouwen. Zeker als je een jeugdige doelgroep hebt. Instagram biedt tegenwoordig ook prima e-commerce toepassingen, dus directe verkoop via dat kanaal is stijgende. In B2B zie je vaak dat Twitter, Facebook en LinkedIn worden ingezet om content te delen om traffic (naar een blogpost op de site) en leads (door whitepapers via landingspagina’s aan te bieden) te genereren. Hetzij via het bedrijfsaccount, hetzij via de persoonlijke accounts van werknemers. Ook online support zie je wel terug in B2B (met name Facebook en Twitter). Hippe online marketing en reclamebureaus zie je steeds vaker hun behind scene stories delen via Instagram. Tal van mogelijkheden dus om social binnen je bedrijfscommunicatie te incorporeren. Belangrijkste is om na te gaan: wat wil ik er mee bereiken en bij wie? Hoe past het binnen mijn totale marketingcommunicatiestrategie (doe je social niet anders voor dan op je website, in je nieuwsbrief en aan de telefoon) en hoe ga ik ervoor zorgen dat er een gestructureerd plan komt voor de uitvoer (plan van aanpak - wie, wat, wanneer, hoe met welk budget en welke kpi’s).