Praktijkervaring

Goedemiddag!

Ik had vandaag een afspraak en dit was weer een typische CRM case :smiley:! Waarschijnlijk voor iedereen herkenbaar.

De persoon in kwestie is een tijdje geleden een marketingbedrijf begonnen gericht op horecagelegenheden. Ze is niet direct gestart met een CRM systeem maar met het registreren op papier, notitieblok in de telefoon en zomaar ergens opslaan in haar hoofd. Conclusie, alle gegevens staan overal en nergens.
Zoals je dan wel kan raden… geen overzicht en lichte paniek.

Na onze afspraak was ze gelukkig gerustgesteld :star_struck:. Wat vooral fijn voor haar is, is de applicatie voor telefoon of tablet. Ze gaat namelijk dagelijks op pad langs suspects. Ze kan dan netjes de notities op de relatiekaart noteren en direct een opvolgactie klaarzetten om bv een offerte te sturen.
Alles centraal op 1 plek :heart_eyes:

Heeft iemand anders onlangs nog een mooie CRM prkatijk ervaring die hij/zij wil delen?

Fijne avond allemaal!

4 likes

Laatst was ik op bezoek bij een administratiekantoor om samen te kijken waar de toegevoegde waarde van CRM zat voor haar dagelijkse activiteiten.

Ten eerste kon zij haar boekhoudhoudprogramma “Snelstart” eenvoudig koppelen met Perfectview CRM waardoor al haar klanten en leveranciers in een paar minuten in Perfectview CRM stonden.

Vervolgens hebben wij haar klanten in vier groepen verdeeld. De groepsnamen hebben wij eenvoudig via de “keuzelijst” handmatig toegevoegd.

Met gebruik van deze instellingen kan zij per groep een campagne starten en de doelgroep informeren over bijvoorbeeld het inleveren van de facturen voor de inkomstenbelasting.

Aansluitend komt er een opvolgactiviteit voor haar zodat ze grip heeft op de campagne en de doelgroep kan checken en desnoods kan nabellen of zij de benodigde documenten hebben aangeleverd.

Voor haar betekent dit dat zij eenvoudig haar doelgroep kan benaderen en overzicht houd wie wel of wie niet heeft gereageerd.

Ik zag een glimlach op haar gezicht verschijnen en dat is voor mij het teken dat iemand de toegevoegde waarde van CRM heeft ontdekt.

4 likes

The extra mile

Ik heb een praktijkervaring die mij geïnspireerd heeft.
Bijna een jaar geleden heb ik een aantal trainingen verzorgd bij een groot commercieel bedrijf. Ze maakten gebruik van allerlei systemen ondersteunend aan hun productie maar het begrip CRM was nieuw voor ze.

Bij de implementatie besloten ze te gaan werken met een certificering.
De aftrap ging gepaard met gebak en feestelijkheden en alle medewerkers werd verteld dat ze hard werken maar dat de omzet veel meer omhoog moet. Doodse stilte in de zaal… Toen de directeur vertelde dat hij de gestelde doelen niet wilde behalen door nog harder te werken maar door slimmer te werken begonnen ze te gniffelen. Hij legde uit wat CRM is en voor hun zou gaan betekenen en dat om dit doel te bereiken hij verwacht dat iedereen vol enthousiasme over een jaar ten minste 3 certificaten heeft behaald. Om dit te ondersteunen belooft hij voldoende tools zodat ze samen dit doel kunnen nastreven.
De certificering bestaat uit:

  • Certificaat dat je hebt deelgenomen aan een van de basistrainingen (hier kwam ik om de hoek kijken)
  • Certificaat dat je de gewenste gebruikersstandaard hebt bereikt (1 jaar geldig zodat het niveau ook voor de toekomst gewaarborgd is)
  • Certificaat van een specialisme (hebben een lijst aan onderwerpen waar je jezelf in kunt specialiseren bijv. rapportages maken of groepsmailingen versturen)
    certificaat%202

Ik ben laatst weer uitgenodigd bij deze klant om verdiepingstrainingen te komen geven (zie punt 3 van de certificering). Wauw… wat een meters hebben zij gemaakt! Deze organisatie is zo ontzettend slim.
Met deze investering in kennis halen ze niet alleen het maximale uit hun CRM maar benutten ze ook het maximale potentieel van de werknemers die zich gewaardeerd voelen en de ruimte krijgen om te groeien en nieuwe manieren te verzinnen om net dat stapje extra te doen voor hun (potentiële) klanten.

En niet geheel onbelangrijk… het verdient zich dubbel en dwars terug want als ze dit tempo vasthouden gaan ze ruim over hun gestelde omzetdoel heen.

2 likes

Heel cool om lezen, leuke case lijkt me!

Certificaten is best een ludieke manier om mensen te motiveren kennis te vergaren denk ik.

1 like

@Eddy, ja precies! op deze manier maak je iets abstracts als kennis heel concreet en tastbaar. Hoe zorgen jullie er eigenlijk voor dat je collega’s gemotiveerd blijven om kennis te vergaren?