KvK koppeling in CRM mag je die data gebruiken?

Hierover heb ik contact gezocht met de KvK, en hieronder hun antwoord. Het is volledig in lijn met de huidige wetgeving om deze te gebruiken. Ook stuurde ze nog handige linkjes om het een en ander te checken. Graag hoor ik of anderen soortgelijke info hebben van publieke/commerciële databases waar je adressen kan kopen voor marketing doeleinden.

Geachte heer,

Vandaag hebben wij telefonisch contact gehad over adressen die u bij de Kamer van Koophandel bestelt. Het gaat met name over bestuurders / contactpersonen. U vraagt zich af of deze informatie door u gebruikt kan worden, mede in het licht van de discussies rond de AVG, privacy en de adressenverkoop door de KvK. U kunt deze informatie gewoon gebruiken. Dit is geheel in lijn met de huidige wetgeving. Het Handelsregister is dan ook een openbaar register. Voor meer informatie verwijs ik u naar https://www.kvk.nl/over-de-kvk/media-en-pers/nieuws-en-persberichten/statement-kvk/

Verder bent u geïnteresseerd in de AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming. De nieuwe Europese privacywetgeving (AVG) gaat op 25 mei 2018 in.

Het allerbelangrijkste is de volgende vraag die u zichzelf steeds moet stellen: welke informatie heb ik (echt) nodig van mijn klanten? Alle informatie vindt u op https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/avg/ Leest u al de stappen rustig door. Niet alle stappen zijn noodzakelijk voor u: zo is een aparte functionaris voor de gegevensbescherming alleen noodzakelijk voor ‘grootschalige gegevensverwerkers’.

Kijkt u ook bij de veel gestelde vragen, onderaan de pagina.

De Regelhulp AVG neemt u aan de hand mee door de informatie en geeft aan welke stappen u moet zetten: regelhulpenvoorbedrijven.nl/avg

Tot zover deze informatie. Leest u het rustig door.

3 likes

Hoi Andrew,

Fijn dat je dit hebt uitgezocht!

Ik ken iemand die zich laatst heeft ingeschreven bij het KvK als zelfstandige en nu regelmatig wordt gebeld door verkopers en zelfs iemand aan de deur had voor zakelijke energie.
Hoe staan jullie tegenover het gebruik van deze data?

@anne.hopman

Het is natuurlijk een nationaal vrij register waar je gegevens kan opvragen en volgens mij ook met het verschillende criteria, zoals oprichtings datum. Er zijn natuurlijk altijd bedrijven die op deze manier bezig zijn om new business te genereren. Volgens mij is dit niet helemaal meer van deze tijd. Maar wellicht is het voor deze bedrijven de enige manier om aan nieuwe klanten te komen. Het zal waarschijnlijk nog wel lonen om dit zo te doen, anders waren deze bedrijven wel gestopt. Al hoor ik nooit positieve verhalen van de klant zijde over cold calling. Alleen dat iedereen het storend vind.

Misschien heeft iemand een case waar hij of zij blij was dat er gebeld werd en het juist heel positief uit pakte?? Deel het met ons.

1 like

Ik heb toevallig afgelopen januari mezelf geregistreerd. Je krijgt dan een brief erbij dat je kunt aangeven dat je niet benaderd wilt worden. Maar goed, het is dus een openbaar register; de informatie daarin kunnen ‘kwaadwillenden’ in principe gebruiken om je gegevens te achterhalen en je dan bestoken. Ik heb inderdaad wel eens wat telefoontjes of fysieke post gehad. Geen e-mail gelukkig.

Blij was ik daar niet per se mee, ging om zaken die ik zelf al geregeld had (website, bv). Maar wellicht dat mensen die dat zelf niet willen regelen er wat aan hebben.

Interessante vraag! Zeker in de AVG tijd.
Voor zo ver ik het weet mag je de data inderdaad gebruiken. Bij het eerste contactmoment dat je hebt met deze relatie moet je wel vragen of je zijn/haar data mag opslaan in CRM.

Is dat opslaan (dus niet het sturen van marketingmateriaal) dan niet al afgevangen door het akkoord dat het bedrijf/zzp’er aangaat met de KvK op het moment van inschrijving? Dat die gegevens voor derden toegankelijk zijn? Wat mogen organisaties dan wel en niet doen met de gegevens van het KvK? Bv alleen verrijken van CRM-gegevens waar ze reeds toestemming voor hebben om die op te slaan?