Hyperpersonalisatie

De winnende CRM strategie is optimale gepersonaliseerde klantbeleving.weten jullie welke bedrijven daar echt heel goed in zijn?

Leuke vraag @mieke ! Wat is optimaal in jouw ogen?

@mieke cool woord hyperpersonalisatie. Goed voor Scrabble, maar wat kan je ermee?

1 like

Goeie @andrew! Die ga ik idd onthouden! :slight_smile:

1 like

Winnen met Scrabble en daarnaast… Heel gericht aanbiedingen doen aan klanten. Zodat je als het ware aanvoelt als de slager op de hoek die precies weet wat jij graag eet.

Nu ik er even over nagedacht heb @mieke; zelf bewonder ik al jaren Wehkamp optimale klantenbinding.

De klant het gevoel geven dat je hem al jaren kent.

Eens! En als aanvulling daarop kunnen anticiperen wat de behoefte zal zijn…?

Een bericht is samengevoegd in een bestaand topic: Voorbeelden van Data Driven Marketing in CRM

Kan marketingautomation hier een rol in spelen?

1 like

Of een latente behoefte naar boven halen.

Ja zeker wel, al blijft de menselijke factor altijd van belang

Ja zeker, al is latent ook er op anticiperen denk ik dan.

@Andrew & @anne.hopman: ik heb de reactie van Andrew kunnen verplaatsen, ik heb de daarbij gemaakte opmerkingen voor het overzicht in dit topic verwijderd! :tada:

1 like

Absoluut - Marketing Automation is hét middel bij uitstek om je inhoud van je content, website en dergelijke af te stemmen op de bezoeker. Denk daarbij aan de meest basale vorm: "Hallo " boven emails, maar ook de inhoud van je landingspagina’s en website aanpassen op basis van bijvoorbeeld functietitel, branche of plek in de klantreis van je bezoeker.

@mieke Ik vind de website van Exact een goed voorbeeld. Ik heb laatst geluncht met hun CMO Mark Appel, en hij vertelde mij dat ze daar al heel ver in zijn. Als je nu de homepagina opent is de content daarop waarschijnlijk al behoorlijk gepersonaliseerd op basis van eventuele interactie die je al met Exact hebt gehad op de website, maar ook op social media kanalen.

Gaat dat dan op basis van ip-adres en cookies enz?

Hoi Bob (en de rest),

Ik lees weer even mee :slight_smile:

Is dit naast marketing automation ook een voorbeeld van datadriven marketing? Ik geloof dat die twee heel vaak in elkaar overlopen? Of misschien ligt dat alleen maar aan mij als leek :joy:

Je kunt er inderdaad allerlei stickertjes op plakken. Het loopt allemaal in elkaar over en hoe je het noemt is niet zo belangrijk als hoe je het gebruikt.

1 like

Deels.

Partijen van hun formaat maken vaak gebruik van Data management platforms zoals Relay42 of BlueKai. Bij de aanschaf van zo’n platform zit vaak toegang tot een enorme database van 3rd party geanonimiseerde data van mensen in allerlei branches. Die data komt van Google, Facebook, maar ook van je interactie met andere bedrijven, mobiele apps, enzovoorts.

Dikke kans dat wij met z’n allen daar ook tussen zitten, maar dat is allemaal niet terug te leiden tot een persoon. Alle gegevens zijn geanonimiseerd (gehasht, noemen ze dat) en geclusterd. De tool kan wel achterhalen dat jij als bezoeker behoort tot een bepaalde cluster (bv werkend in een bedrijf van 200+ mensen), maar niet wie jij bent.

Met dit soort informatie kun je bijvoorbeeld twee versies van je homepagina maken, waar je bij de ene als kop hebt “Business Software voor het MKB” en bij de ander “Enterprise Business Software”. Bezoekers zien dan de ene kop of de ander afhankelijk van de bedrijfsgrootte waar ze in zitten - zonder dat jij dit als organisatie zelf weet, maar omdat de tool die je gebruikt toegang heeft tot dat soort third party geanonimiseerde data, inderdaad op basis van bv IP-adres maar bovenal je gedrag op het WWW.

Kleine disclaimer: ik weet niet of Exact exact (!) zo werkt, maar om je een idee te geven van wat er al kan… :slight_smile:

Meer info: How Does Data Collection Work in a DMP?

1 like

Dank voor je antwoord Bob, dat is zeker waar. Ik denk dat ik naar dit topic ga verwijzen vanuit het andere topic :+1:

1 like