Hoe voorkom of beperk je een sales dip in de vakantieperiode?

Goedemiddag!

Aangezien de vakantieperiode alweer bijna voor de deur staat, vroeg ik me af of een van jullie nog mooie tips heeft om een sales dip te beperken in deze, meestal toch vrij rustige, periode?

Downtrend-red-arrow-keyimage

Ha Sabrina,

Goede vraag. Flauwe reactie zou kunnen zijn: neem zelf ook vakantie; maar er zit wel een kern van waarheid in…
Daarnaast: zorg van tevoren al goed om concrete afspraken te maken met je prospect of klant. Er zijn altijd wel bedrijven die doorwerken.

En: als jij doorwerkt terwijl de concurrent vakantie heeft, sta je 1-0 voor!

Klinkt goed, maar ik werk nog even door tijdens de zomermaanden :wink:

Je hebt het over concrete afspraken. Kan je een voorbeeld noemen wat je hiermee bedoeld?

Hallo Sabrina,

Je hebt het vast verdiend om vakantie te hebben!

Wat ik bedoel met de concrete afspraken is: wanneer je bijv. koud gaat bellen of contacten gaat nabellen merk je dat veel mensen op vakantie zijn. Wanneer je dit vooral plant in de periode voor de vakantie (het bellen dus) en de (bel)afspraken zoveel mogelijk concreet in de vakantieperiode probeert te plannen (niet iedereen is tegelijk met vakantie) dan ben je i.i.g. minder tijd / omzet kwijt aan het benaderen van mensen die niet aanwezig zijn.

Hoop dat je hiermee iets kunt!

1 like

Haha ik denk het wel?! :stuck_out_tongue: Ik ga in November 3 weken naar Japan dus dat komt uiteindelijk wel goed :+1:.

Ga jij nog op vakantie @hvv ?

Ok ik snap het: bellen om afspraken te maken voor de vakantie en dan in de vakantie alsnog de weg op kunnen. Klinkt heel logisch en handig, dankje!

@Freek : heb jij wellicht nog toevoegingen hierop?

Ik hanteer inderdaad dezelfde strategie als @hvv. Ik heb een lijst met contacten die ik graag nog is wil beïnvloeden. Ze hebben bij mij aangegeven dat het momenteel te druk is. Ik kan hen dus nu mooi onder het mom van “vakantieperiode” bereiken. In de december maand heeft dit bij mij tot een aantal afspraken geleid.

Het is ook een mooie periode om je relaties van 2/3/4 jaar geleden weer is te benaderen. In onze markt is er altijd wel wat aan afther sales te verdienen.

2 likes

Dit vind ik ook een goeie tip om je sales dip te beperken. Het blijft toch vakantie dus het zal echt wel minder zijn dan de andere maanden. Wat @Freek ook zegt:

Draai een lijst uit met klanten die je een tijd geleden hebt gesproken of draai een lijst uit met klanten die lang geleden wat hebben afgenomen.

@Bregje @Mark hebben jullie nog goeie tips?