Hoe maak je (als ZZP’er) tijd voor de implementatie van jouw CRM systeem?

Een veel gehoorde opmerking tijdens mijn implementatie trajecten is: ‘ik heb gewoonweg te weinig tijd voor het inrichten en implementeren van mijn CRM systeem’. Dit komt voor bij grotere bedrijven maar voornamelijk bij ZZP’ers die, naast dat ze het nieuwe CRM systeem up and running moeten krijgen, ook nog hun bedrijf draaiende moeten houden. Een dag niet gewerkt is dan vaak een dag geen omzet. Hier loopt de implementatie vaak op vast is mijn ervaring. Ik zou daarom graag een aantal bruikbare tips voor ZZP’ers aan mijn arsenaal toe willen voegen :slight_smile:

Zijn jullie hier misschien zelf ook tegenaan gelopen? Hoe zijn jullie hiermee om gegaan?

1 like

@sabrina.cadogan Natuurlijk is het werken met een systeem in het begin tijdrovend. Als ik een soortgelijke vraag krijg probeer ik het bij klanten vaak met een vergelijking met leren van bijv. autorijden. Ik weet niet of je het nog kan herinneren? De eerste les oei oei oei. Waar zat de koppeling ook weer! Tegenliggers zijn wel heel dichtbij! Richting aanwijzer uit, waar zit die knop! Sturen moet dat ook nog! Je dacht toen misschien hoe kan dit allemaal tegelijk? Dat had ik in ieder geval wel.

Na vele lessen en het examen en daarna nog meer oefenen is het wel gelukt. Het rijbewijs heb ik nu alweer een poos en als ik nu in de auto stap denk ik daar nooit meer aan. Het gaat redelijk automatisch. De crux is dus natuurlijk moet een nieuwe gebruiker er wel tijd voor vrij maken om CRM te gaan gebruiken, want dat deed je immers ook om te leren autorijden.

Wellicht in het begin maar een paar minuten per dag. Even alleen inloggen en 1 of 2 nieuwe klanten toevoegen. En zo gaande weg wordt het steeds natuurlijker.

Voor Zzp ers kan het natuurlijk een uitdaging zijn, want er zit niemand achter hun broek aan om echt te gaan werken met CRM. Ze dachten bij de aanschaf CRM gaat me helpen, maar toen kwam het toch aan op zelf discipline om er mee te gaan werken. Bij grotere bedrijven is het vaak een verplichting en dit kan weerstand opwekken. In beide gevallen zou een externe partij die help een advies zijn. Zie het als de rij instructeur die je leert auto rijden. Dan kan er bijv. wekelijks een call of afspraak gepland worden om te helpen starten met CRM.
Vanuit Atlantis Data is dit vaak een succesvolle aanpak.

Wellicht hebben andere @Ambassadeurs nog wel handige tips.

3 likes

Hoi Andrew,

Bedankt voor jouw antwoord! Heel herkenbaar deze metafoor :stuck_out_tongue: Ik heb hem wel eens gebruikt, maar dan in een training, maar hetzelfde gaat natuurlijk op voor mensen die door ons worden gecoacht. De begeleiding opsplitsen naar 1 keer per week een call is een goed idee, dat zou ik ook wel eens willen proberen!

Ha @andrew en @sabrina.cadogan,

In de beginperiode bij klanten controleer ik vaak de inlogmomenten.
Als je ziet dat ze er lekker mee bezig zijn, dan loop je de ingevoerde informatie na.
Maar wanneer je na een paar weken zie je hoe vaak een medewerker heeft ingelogd, en als dat niet regelmatig genoeg is, pas ik daar de communicatie op aan. Dan loop je eens langs om te vragen of het lukt, of ze vragen hebben, of dat je hen ergens bij moet helpen.

Bij een ZZP-er is dat inderdaad wat lastiger.
Ik merk dat ik het zelf niet altijd meteen doe.
Of het lastig vind omdat het op dat moment tijd kost, die ik niet daar voor gereserveerd heb…

Hoi Katja, lang niet gesproken! Hoe gaat het? Bedankt voor je antwoord.

Goeie tip om de inlogmomenten te checken, als ik het goed begrijp ga je echt actief langs als je ziet dat het niet goed loopt? Na jouw bericht en dat van Andrew ga ik toch eens nadenken over de indeling van een traject (en daarbij ook het stukje nazorg meenemen).

Het blijft inderdaad vaak lastig! Maar uiteindelijk is het je toch gelukt (neem ik aan) dus de aanhouder wint :wink:

Ik ben benieuwd of er nog meer tips komen :slight_smile: