Hoe combineer jij CRM met e-mailmarketing?

Hallo community,

Eind 2017 heb ik een blog geplaatst over de integratie tussen CRM en e-mailmarketing software (te lezen via: https://communityblog.perfectview.nl/2017/12/06/voordelen-integratie-tussen-e-mailmarketing-en-crm/).

Waar ik nu benieuwd naar ben. Hoe pakken jullie dit aan? Zetten jullie nieuwsbrieven en e-mailcampagnes in voor communicatie richting klanten, leden, donateurs, burgers of welke doelgroep dan ook? En zo ja, hebben jullie zelf al een connectie gelegd tussen jullie CRM software en e-mailmarketing software? En zo ja; hoe werkt dat voor jou? En zo nee, hoe zorg je dat je data klopt in beide systemen? Verwerken jullie af- en aanmeldingen ook in CRM? Hoe gaan jullie met bounces om?

Ik ben erg benieuwd, dus ik lees het graag terug in dit topic.

Gr,
Mark

Ha Mark,

Ik kom bij mijn diverse opdrachtgevers verschillende varianten tegen.
Het mooist is het om mailings vanuit je CRM te doen. Maar er zijn altijd weer variabelen waardoor de werkwijze niet ideaal is. Bijvoorbeeld omdat je samen met een partner een maling doet en het niet vanuit jouw systeem gestuurd kan worden. En ja, dan heb je het risico dat afgemelde mensen de mailing krijgen. Meestal los je het per keer op.

Of er is een CRM maar óók een apart eventregistratiesysteem. Daarvandaan kun je vooral zenden en registreren, maar echt de informatie weer verbeteren in het CRM gebeurt dan niet zo snel. Want als de afdeling marketing communicatie de uitnodiging verstuurd, moeten zij dan ook alle bounces verwerken? Dat moet je dan eigenlijk weer terugleggen bij de sales afdeling.
Alhoewel er echt wel goede koppelingen te maken zijn tussen het CRM en het andere systeem. Maar daar moet wel actief aan samen gewerkt worden door de betreffende partner en de interne afdelingen.

En tijdgebrek om bounces te verwerken zie je overal terugkomen.
Zenden is het toverwoord. ‘Ik heb een mailing dus ik besta’. Als de mailing maar de deur uit is, dan is het werk gedaan. Terwijl juist de informatie erachter zo interessant is, vind ik, maar door veel medewerkers als ‘te veel werk’ wordt ervaren.
Daar moet je in de organisatie dus heel duidelijk afspraken over maken. Door bijvoorbeeld een management of sales assistent de bounces en reacties te laten verwerken en opvallende zaken door te spelen aan de relevante collega’s.

Eigenlijk komt het er op neer dat men wel vindt dat CRM je werk moet ondersteunen en vergemakkelijken, maar zelf een stap extra doen om er meer uit te halen … dat wordt dan weer als te veel gedoe ervaren.

Kortom, CRM is een basaal bedrijfsproces waar goede afspraken over gemaakt moeten worden wie wat doet in welke fase.
Groeten,
Katja

1 like

Ha Katja,

Dank voor je reactie. Ik ben benieuwd of je de coombinatie van beide software systemen wel eens tegen komt vanuit je praktijk? Dus een integratie waarbij CRM leading is als het gaat om data, maar e-mailmarketing software als het gaat om het daadwerkelijk versturen van mailings en het teruggeven van data die voor CRM van belang is (afmeldingen en bounces en zelfs rapportages en open- en klikgedrag). Bepaalde campagnes zou je vanuit CRM kunnen triggeren overigens, maar dan wel verzending vanuit je e-mailmarketing software.

Gr,
Mark

Volgens mij heeft @y.neuschwanger-kars daar meer ervaring mee met de corporate evenementen … toch?

In mijn optiek: schoenmaker, blijf bij je leest. Laat de systemen doen waar ze goed in zijn. Zorg voor een e-mailmarketingsysteem of marketing automation systeem voor het bouwen en verzenden van e-mailcampagnes. En gebruik je CRM voor de data voor die e-mailcampagnes. Ik moet namelijk het eerste CRM nog tegenkomen waarbij het echt in de core business zit om e-mailcampagnes te verzenden van dezelfde kwaliteit als dat je dat kunt met een e-mailmarketingsysteem.

Je doet je organisatie in die setup wel echt ontzettend tekort als je e-mail tool en je CRM niet op de de een of andere manier data uitwisselen, zij het via handmatig uitwisselen van excelbestanden, zij het met een automatische koppeling.

Ben het met @katja eens dat manueel bijhouden van resultaten en bounces eigenlijk een taak is die niemand wil doen. Maar laten we wel wezen, dat hoeft anno 2018 al lang niet meer. De meeste grote providers van e-mailsoftware en CRM praten met elkaar, en waar dat niet mogelijk is, is er altijd nog een API-connectie te bouwen. Ik zou dan ook altijd adviseren dat als je serieus bent over de rol van e-mail in je marketing, sales en branding, je moet investeren in automatisering van die datastromen.

3 likes