Een kerstmailing? Verspilde energie... toch....?

Door een kerstkaartje te sturen of een kerstwens te mailen met de tekst ‘De beste wensen voor 2018’ of ‘Prettige feestdagen en een voorspoedig 2018’ zult u weinig opzien baren bij uw zakelijke relaties. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn kerstmailing er toe doet?

1 like

Hi Ton,

Als je zo redeneert, dan is marketing an sich verspilde moeite, want iedereen doet het, dus val je niet meer op en baar je weinig opzien bij je zakelijke relaties. Toch werkt het niet zo. En dus ook niet met een kerstmailing. Ons advies is om sowieso authentiek te groeten (iets wat bij je past als persoon of organisatie), maar hierin wel ludiek of opvallend te zijn. Dat geldt niet alleen voor de boodschap, maar ook de vorm en het moment. Als je op 6 december een kerstmail stuurt met de boodschap: Zo de Sint is uit het land, dus we kunnen ons richten op de kerst. Daarom bij deze alvast een prettige kerst gewenst en veel plezier met alle voorbereidingen hiervoor, dan val je op en heeft zo’n mailing als extra contact moment wel degelijk zin. Binnenkort komen we bij Spotler met een Kerstfeest E-mailboek. Die zal ik hier ook nog wel even delen ter inspiratie.

Gr,
Mark

Het laten zien van ‘extra aandacht’ kan volgens mij nooit geen kwaad. En dan ben ik het met Mark eens dat je goed moet kijken naar de toon en de boodschap. Bij het benutten van je relatiebestand vanuit het CRM bepaal je vooraf ‘wat sturen we aan wie’. Waarom dit niet bij kerstkaarten ook doen? Bewuste selecties van doelgroepen maken (bijv. bepaalde organisatietypes, marktsegmenten of juist de persoonlijke contacten van directieleden/accountmanager/relatie-egeinaar) en hier een persoonlijke boodschap op afstemmen? Zodat je de eenheidsworst waar je volgens mij bang voor bent voorkomt én juist aanstuurt op het persoonlijke aspect.

Uit warme contacten komen naar mijn idee de opdrachten. Van contacten naar (zakelijke) vrienden en van (zakelijke) vrienden naar klanten. Stuur je je vrienden ook een kaartje? :wink:

Hi Ton, volgens mij is dat de uitdaging van iedere marketeer; hoe zorg je ervoor dat je boodschap er toe doet. In december worden we altijd overspoelt door de beste wensen en friendly reminders van de kwaliteiten van onze zakelijk partners. Door te zoeken naar een ludieke insteek voor je kerstmailing val je extra op. Een glimlach creëren doet veel voor je imago. Als je dicht bij jezelf blijft wordt het ook extra gewaardeerd. Ik ben het ermee eens dat het geen eenheidsworst moet worden. Maar ik denk ook dat een brede campagne meer voor je kan doen. Ik zou je dan ook aanraden om er een kerstcampagne van te maken en je boodschap via verschillende kanalen te verspreiden. Ongeacht de grote van je mailing of organisatie wordt je boodschap hierdoor alleen maar verstrekt.

1 like

Ton, anders wellicht ter inspiratie: https://spotler.com/downloads/white-papers-december-mailing/

Een kerstmailing met alleen de beste wensen is in mijn ogen inderdaad verspilde moeite, als je het over je hele database uitstort. Je key accounts kun je uiteraard ‘alleen’ feliciteren, maar dat zou ik aan de KAMs laten. Wat betreft marketing: zorg dat je waarde toevoegt. Kun je een kerstcadeautje geven dat tot een vorm van conversie leidt?

Een kennis van mij heeft bijvoorbeeld ihkv kerst een workshop aangeboden waarbij deelnemers gratis een relatie mee mochten nemen. Opbrengst voor hem: prijs van de workshop en een potentiële nieuwe klant door de relatie. Opbrengst voor zijn klant: kennis van zaken en een cadeautje naar zijn relatie. Opbrengst voor de relatie: gratis workshop.

Alleen de beste wensen zijn misschien leuk, maar marketingtechnisch levert het je echt niet zoveel op.