CRM Zomerklusjes

Voor veel mensen geldt de zomerperiode dé tijd van het jaar voor een grote schoonmaak. Klusjes die zijn blijven liggen, papierwerk om uit te zoeken én echt even op je gemak je CRM op orde maken. Zo gebruik ik de rustige periodes om de records in het CRM na te lopen:

  • zijn er per ongeluk toch dubbels ontstaan?
  • velden nalopen en waar nodig aanvullen (bijvoorbeeld bij geslacht onbekend)
  • updaten groslijsten (kenmerken, functies etc.)
  • hebben we bij elke relatie nog wel een actief contactpersoon
  • welke taken staan nog open (en waarom?)
    etc. etc.

De taken in een CRM zijn niet zo moeilijk te bedenken, het is vaak ook gewoon achterstallig onderhoud (oh dat doe ik wel een keertje). Maar je kunt de zomerperiode natuurlijk ook benutten om gewoon eens wat relaties te benaderen. Bijvoorbeeld de ‘opt outs’. Door een belletje en het gesprek aan te gaan achterhalen waarom zij hier ooit voor kozen. Dat levert altijd iets op, al is het maar inzicht.

Welke CRM-taken pak jij op in de zomerperiode?

1 like

Gezien de taken die je hier noemt zou ik de tijd gebruiken om het vullen van die gaten in je info te automatiseren met bijvoorbeeld mailing-acties of slimme workflows, zodat dat doorlopend bijgehouden wordt en je volgend jaar zomer lekker lang op vakantie kunt :wink:

1 like

Leuke vraag @y.neuschwanger-kars!!
@Bob, dat klinkt als een heel goed idee :desert_island: :grin:

Ik ben in ieder geval van plan om de e-mail teksten en offerte templates aan te passen.

@jannet.geessink, wat staat er op jouw lijstje? :slight_smile:

Fijne avond!!

We proberen zoveel mogelijk in te regelen waar het kan natuurlijk, maar met 40 actieve gebruikers gaat er gewoon vaker iets fout. Wat we constateren pakken we direct op als leermoment (en waar het kan automatiseren we de ‘hersteloperatie’), maar het blijft mensenwerk. En dan is de zomer bij uitstek het goede moment om net even iets kritischer zaken na te lopen :slight_smile:

Offerte templates staat heel hoog op mijn lijstje.
en de 'standaard e-mail" teksten.

2 likes

@Herbert.Denk @marie-charlotte.vest: ik sluit me bij jullie aan wat betreft de e-mailteksten, en dat vooral onze support teksten, hier kan ik nog wat sliders voor maken. Die kan Anne er dan in zetten. @y.neuschwanger-kars: ik denk dat onze kenmerken ook wel een opschoon ronde kunnen gebruiken :stuck_out_tongue: Laat ik daar nou net geen rechten toe hebben in ons systeem! (Ga ik achteraan.) Misschien sowieso wel leuk om bedrijfsbreed een opschoon actie op te zetten :smile:

Heb jij al klusjes bedacht @daniel?

2 likes

Kerst!

Nu al beginnen met je kerst… kaart/e-mail/boodschap/actie/pakket/gerookte zalm …

Vooral beginnen met je bestand doorakkeren. Analyseren wie je in 2017 hebt gestuurd, en wie daar in 2018 bij is gekomen. Of wie je niet weer wilt sturen.

Verzin een gepersonaliseerde boodschap per contact - is daar in PerfectView een aparte regel voor te maken?
Of plak etiketten op een enveloppe en zorg dat je dan per persoon een persoonlijke krabbel op de kaart gaat ‘schrijven’.

Hoe dan ook, als je er nu al mee begint, ben je zeker op tijd. En niet pas in oktober iets gaan verzinnen.
Hohoho vrolijke zomer!
Katja

2 likes

Ik kwam laatst iets tegen dat volgens mij prima geschikt is om in de zomer op te pakken: je sales-stages eens onder de loep nemen, om je forecasting te verbeteren.

In veel CRM-systemen heb je de mogelijkheid Opportunities aan te maken, waarbij een opportunity altijd in een bepaald stadium verkeert, bv Eerste gesprek, Offerte gestuurd, Onderhandeling, Mondeling akkoord, Gewonnen. Elk stadium krijgt een percentage mee die de kans van slagen aangeeft. Bijvoorbeeld 10% voor Eerste gesprek, 30% voor Offerte gestuurd enz. Verrekend met de waarde van de Opportunity geeft dit een indicatie voor de waarde van je pipeline en helpt je bij forecasting.

Maar vaker dan niet zijn die percentages slechts natte-vingerwerk. Een gok op onderbuikgevoel. Waardoor je forecasting dus minder nauwkeurig is. Waarom niet wat tijd nemen om die percentages te baseren op echte data? Afhankelijk van je CRM kun je velden laten vullen met de uitkomst van een formule. Zo kun je dus het slagingspercentage baseren op het werkelijke aantal gewonnen opportunities die dat stadium hebben gehad als percentage van het totaal aantal opportunities die dat stadium hebben gehad:

(Totaal # Opportunities met (Waarde uit Stadiumveld)) * (# Gewonnen Opportunities dat (Waarde uit Stadium) heeft gehad) * %.

Dit werkt natuurlijk pas als je al een beetje data in je systeem hebt, maar je percentages en dus je forecasting worden hierdoor wel een stuk accurater.

Voor wie meer wil weten: https://garysmithpartnership.com/expected-revenue/

2 likes