CRM voor de ZZP'er - Zo bespaar je tijd

Deels geinspireerd op @robertgouda 's topic over wanneer een CRM interessant wordt voor ondernemers, leek het me leuk om eens te praten over hoe je specifiek als ZZP’er slimmer kunt werken door gebruik te maken van een CRM. Je tijd en energie is als zelfstandige ondernemer natuurlijk kostbaar: je bent immers maar 1 persoon, met maar 24 uur in een dag! Juist dan is een CRM met een aantal slimmigheidjes erg aantrekkelijk. Het bespaart je tijd, zodat jij meer kunt doen waar je echt goed in bent.

Ik denk bijvoorbeeld aan:

  • Automatiseren van je marketing emails: bv je zet na een gesprek een contact op ‘nurture’ door middel van een veldje, waardoor je mailprogramma deze automatisch oppikt en in een campagne zet
  • Automatiseren van je afspraken: bv je gebruikt een tool als ScheduleOnce om mensen de mogelijkheid te geven zichzelf in jouw agenda in te plannen. Gekoppeld aan je CRM staat al je data meteen waar je het hebben wil, en het scheelt je een hoop heen-en-weer gemail.
  • Automatiseren van je facturatie: bv je hebt een knop die automatisch een factuur in PDF voor je genereert op basis van de gegevens in je CRM, of die een signaaltje stuurt naar je boekhoudpakket die dit voor je doet.

Hebben jullie nog kleine slimmigheidjes die je als ZZP’er met een CRM veel tijd besparen?

2 likes

Hoi Bob,

Wat een interessant onderwerp, bedankt voor het delen! Misschien heeft @daniel nog tips voor jou vanuit zijn implementatie trajecten bij ZZP’ers?

  • Een password generator. Ikzelf gebruik daar 1password voor. Reuze handig om met 1 wachtwoord toegang te hebben tot alle applicaties, website, aps enz, terwijl er voor elke instantie een moeilijk wachtwoord is gemaakt.
  • Screenshots maken daar gebruik ik Awsome screenshots voor, heel handig als je iets wilt uitleggen.

Heel veel Zp’ ers geven vaak het antwoord

Ik ben maar alleen. Ik hoef toch met niemand samen te werken?

Echter een samenwerking met een CRM oplossing gaat jou als Zp’er juist veel tijd besparen en geld opleveren:

  • Hoe vaak hoor ik niet dat een ZP’er een opdracht heeft gemist omdat deze niet in zijn inbox terechtkwam, maar in de map spam of reclame.
  • Wanneer heb jij voor het laatst de klanten gebeld die je regelmatig een factuur mag sturen.
  • Hoe organiseer je een structurele acquisitie strategie
  • Hoe prikkel je je klanten om sneller hun handtekening te zetten onder de offerte
  • Heb je wel voldoende potentie ontwikkelt om je gewenste omzet te realiseren en wanneer stuur je dan bij?

Probeer nu eens op deze vragen een antwoord te krijgen en je zult zien dat CRM dan een prettig maatje is om mee samen te werken

2 likes